head banner ashram heb web
 
רוצים לקבל מאיתנו ניוזלטר
ולהשאר מעודכנים?

לוח אירועים

  • אוגוסט 2020

    • מטר מטאורים - בוטל

      מטר המטאורים השנתי באשרם במדבר אנחנו מתרגשים להזמין אתכם אל חגיגת מטר...

      קרא עוד: מטר מטאורים...

  • אוקטובר 2020

    • פסטיבל זורבה הבודהה

      זורבה סתיו 2020 פסטיבל זורבה הבודהה מגיע בקרוב!אהובים ואהובות. אנחנו מתחילים מעגל חדש!!!לחץ להמשך...

      קרא עוד: פסטיבל זורבה...


מדיטציית ויפאסנה
מדיטציית ויפאסנה
Vipassana
אושו טען כי הויפאסנה היא למעשה אם כל המדיטציות. אבל האדם המודרני עדיין לא מוכן ועל כן הביא אושו את המדיטציות האקטיביות.
"השכל החושב יכול לתעתע ולקחת אותך, לשאת אותך למחשבות. אם אתה מוצא עצמך מפליג עם השכל (המיינד), ללא גינוי ושפיטה פשוט חזור אל הנשימה"

תרגול המדיטציה של אושו מחולק לשני חלקים

חלק ראשון:
שב בשקט. השב את תשומת הלב אל הנשימה. היא העוגן שלך לכאן ולעכשיו. השכל החושב יכול לתעתע ולקחת אותך, לשאת אותך למחשבות. אם אתה מוצא עצמך מפליג עם השכל (המיינד), ללא גינוי ושפיטה פשוט חזור אל הנשימה.

חלק שני:
הליכת ויפאסנה (הליכת זן). קום, ובעיניים בוהות התהלך במרחב. תמשיך להתמקד בנשימה, אך תהיה מודע לכל צעד. לך בהליכה איטית מאד ומודעת לכל צעד ודריכה.
לבסוף חזור ושב במקומך.


בודהה הלך בדרך הויפאסנה

ויפאסנה פירושה להיות עד. והוא מצא את אחד המכשירים הגדולים ביותר: להיות על תקן של צופה בנשימה שלך. הנשימה היא תופעה פשוטה וטבעית המתרחשת עשרים וארבע שעות ביממה.
אתה לא צריך להתאמץ.

בודהה גילה זווית שונה לגמרי: רק להתבונן בנשימה - הנשימה נכנסת, והנשימה יוצאת.
ישנן ארבע נקודות שצריך לזכור .המודט יושב בשקט, ורואה את הנשימה, מרגיש את הנשימה. הנשימה הנכנסת היא הנקודה הראשונה שעליה מתבוננים. ואז הוא מפסיק לרגע את נשימתו - רגע זה הוא קטן מאוד - לשבריר שנייה הוא מפסיק; זוהי הנקודה השנייה. ואז הנשימה הופכת ויוצאת; זו הנקודה השלישית. ואז שוב כאשר הנשימה יוצאת החוצה מהגוף לחלוטין, הוא מפסיק את נשימתו, במשך שבריר שנייה הוא מפסיק, וזוהי הנקודה הרביעית. ואז מתחיל לנשום שוב, במעגל הנשימה.

אם אתה יכול להתבוננן בכל ארבע הנקודות האלה אתה תהיה מופתע, תדהם מפשטות התהליך - כי המוח אינו מעורב. התבוננות היא אינה איכות של הנפש; הינה איכות של התודעה; התבוננות אינו תהליך נפשי בכלל. כאשר אתה מתבונן, פוסק המוח, חודל מלהיות. כן, פעמים רבות בהתחלה המיינד והנפש יבואו ויתחילו לשחק במשחקים הישנים שלהם. אבל בכל פעם שאתה זוכר שאתה שוכח, אין צורך להרגיש אשם - רק לחזור להתבוננן, שוב ושוב לחזור להתבוננן בנשימה שלך.

לאט לאט, המוח פחות ופחות מפריע. וכאשר אתה יכול להתבוננן בנשימה ארבעים ושמונה דקות ברצף, תהפוך מואר. אתה תופתע - רק ארבעים ושמונה דקות – אתה בטח לא חושב שזה מאוד קשה...רק ארבעים ושמונה דקות..אך זה קשה מאוד. במשך ארבעים ושמונה שניות אתה והנפש נפלתם קורבן פעמים רבות. נסה את זה עם שעון לפניך; בהתחלה אתה לא יכול לעמוד על המשמר במשך שישים שניות. בתום שישים שניות בדיוק, דקה אחת, אתת נרדם הרבה פעמים, אתה תשכח שאתה צופה – וגם את השעון תשכח. איזה רעיון שיעלה ייקח אותך רחוק רחוק; ופתאום תבין...תוכל להביט בשעון ועשר שניות חלפו. במשך עשר שניות לא היית בהתבוננות. אבל לאט לאט.

זה כישרון, זה לא אימון, זה כישרון - לאט לאט אתה שותה אותו, כי לרגעים ספורים כאשר אתה נמצא שם, ברגע של יופי מעודן כזה, של שמחה עצומה כזאת, רגע של אקסטזה מדהים כזה, ברגע שיש לך רצון לחזור שוב ושוב לאותם רגעים - לא עבור מניע אחר, רק בשביל ההנאה הצרופה של להיות שם, רק בשביל לנשום. זכור, זה לא אותו תהליך כפי שנעשה ביוגה. ביוגה התהליך נקרא פראניאמה; זה תהליך שונה לגמרי, למעשה בדיוק ההפך מדרך הויפאסנה של הבודהה. בתרגול פראניאמה אתה לוקח נשימות עמוקות, אתה ממלא את החזה שלך עם האוויר יותר ויותר, יותר ויותר חמצן, ואז בית החזה שלך ריק לחלוטין מפחמן דו חמצני. זוהי פעילות גופנית - טוב לגוף אבל זה לא קשור לויפאסנה.

בתרגול ויפאסנה אתה לא משנה את קצב הנשימה הטבעי שלך, אתה לא לוקח זמן רב, נשימות עמוקות, אתה לא נושף בכל דרך אחרת ממה שאתה רגיל לעשות. זה נעשה בצורה נורמאלית וטבעית לחלוטין. כל התודעה שלך צריכה להיות על נקודה אחת; התבוננות. ואם אתה יכול להתבוננן בנשימה שלך, אז אתה יכול להתחיל לראות גם דברים אחרים.כשתלך תוכל להתבוננן בהליכתך, כשתאכל תוכל להתבוננן באכילתך, ובסופו של דבר, תוכל להתבוננן בשנתך, וביום שתוכל להתבוננן בעצמך כשאתה ישן אתה תועבר לעולם אחר.

הגוף ממשיך לישון בתוך אור, ממשיך לבעור בעליזות. הערנות שלך נשארת ללא הפרעה, ואז עשרים וארבע שעות ביממה יש זרם של צופים. אתה יכול להמשיך לעשות דברים. עבור העולם החיצוני דבר לא השתנה, אבל בשבילך הכל השתנה.

אהבתם את המדיטציה? רוצים לקרוא עוד על המדיטציות של אושו?
1970-ינואר-01 עד